dijous, 29 d’abril del 2010

PAC2.2. MODELANT HISTÒRIES CONCLUSIONS

En un primer moment, em va suposar un gran esforç la comprensió dels casos KITE, però, progressivament vaig captar com l'estructura dels casos era la mateixa en totes les històries i que els continguts tractats responien a les mateixes variables definitòries. Un cop llegits uns quants casos i amb l'ajuda del traductor, vaig guanyar agilitat en la comprensió de les tasques desenvolupades en les històries i de la funció de les TIC en aquests. Valoro molt positivament l'estructura en graella que apareix a cada cas i que permet elaborar una representació ràpida del cas, sense haver de llegir l'experiència sencera, fet que facilita la recerca del cas que més s'ajusti a les nostres necessitats/interessos.

Per una banda, m'agradaria apuntar com, gràcies a l'accés a múltiples casos que recullen pràctiques didàctiques on s'utilitzen TIC, he pogut augmentar significativament el meu repertori de recursos i estratègies que, d'ara en endavant, suposaran una font de coneixement per a resoldre situacions d'ensenyament-aprenentatge. Penso que la opció d'aprendre de les experiències dels altres suposa una eina molt potent per a millorar la pròpia pràctica docent i que sovint, no reb el tractament i la dedicació escolar necessària perquè aquest contacte es produeixi. Personalment, considero que, no sempre l'organització dels centres recullen la possibilitat de garantir uns espais i un temps per a propiciar situacions on els docents puguin comunicar i deixar constància de les pràctiques que duen a terme. Sovint aquesta comunicació es produeix de manera informal en converses quotidianes entre professors, però, si realment es persegueix que aquestes històries suposin una font de coneixement per a la resta de docents, resultarà necessari deixar constància de les variables que les defineixen, els objectius perseguits i els resultats aconseguits.

Per altra banda, apuntarem com la possibilitat d'accedir a les històries dels casos KITE i les exposades pels companys, m'ha suposat conèixer noves aplicacions de tecnologies que ja coneixia, com el Power Point, les càmeres digitals, les PDI, el cmaptools, etc. A més, també he conegut noves eines tecnològics d'aplicació didàctica, com el Movie Maker i el programa Publisher. Com a síntesi d'aquest coneixement, he pogut copsar l'aplicació pràctica dels arguments que s'apuntaven en l'activitat d'avaluació 1.3, que tractava sobre les possibilitats que ofereixen les TIC, en concret com aquestes tecnologies actuen com a motor del desenvolupament d'habilitats cognitives específiques: cmaptools per a estructurar i sintetitzar les idees en l'àrea de català, editors de partitures per a representar i comparar models mentals, la interacció amb les PDI per a seqüenciar l'estructura que dóna forma a un relat, etc.

Finalment, a mode de síntesi, vull destacar com la meva manera d'entendre les TIC està patint canvis successius al llarg de les activitats que anem realitzant i en especial, d'aquesta: el fet de poder conèixer tantes pràctiques docents relacionades amb les TIC, em fa entendre la importància d'incloure-les en el procés d'ensenyament-aprenentatge si el que perseguim és aconseguir un aprenentatge significatiu del nostre alumnat. Accedint a la varietat de casos exposats pels companys, he pogut copsar com no cal un coneixement tècnic molt elevat de les tecnologies, ni d'un ventall molt ampli d'aplicatius, per a poder dissenyar situacions d'aprenentatge on les TIC ajudin a construir coneixement. Amb programes senzills i familiars per als alumnes, com el power point, el paint, etc., es poden estimular habilitats cognitives diverses. Ens al contrari, el més important serà conèixer quin paper hi juguen i si la utilització de les TIC permeten el desenvolupament de les finalitats educatives perseguides.

En relació a les possibilitats d'aprenentatge que comporta el model d'històries, apuntarem com s'ha produït un canvi radical en els meus models relacionats amb aquesta manera de generar aprenentatge significatiu: en un inici, entenia les experiències dels altres com a coneixement que ens podia aportar alguna idea per a aplicar a les nostres realitats docents, però sempre he concebut l'aprenentatge significatiu proporcionat únicament per les experiències que es viuen personalment, és a dir, no considerava que l'accés a d'altres experiències pogués suposar l'activació dels mateixos esquemes cognitius que els que es posen en lloc quan “vivim” l'experiència. L'aprenentatge a partir de models d'històries m'ha permès ampliar els meus coneixements didàctics, aprendre noves maneres d'enfocar situacions d'aprenentatge diverses, comparar situacions d'aprenentatge semblants i copsar les diferències maneres d'estructurar les tasques d'aprenentatge, etc. En definitiva, he ampliat els meus coneixements didàctics relacionats amb la utilització TIC, que, encara que alguns es troben més a prop de la meva pràctica diària que d'altres (mateixa matèria, nivell educatiu i recursos TIC disponibles a l'aula), la realitat és que, tots els casos que he llegit de la base KITE i tots els dels companys, m'han aportat un tipus de coneixement del qual disposaré per a abordar situacions d'aprenentage futures.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada