
Aquesta reorganització radical, que suposa entendre la configura CTS com elements d'un tot, també m'ha comportat, una reestructuració de la manera d'entendre la tecnologia: en un inici, entenia aquesta disciplina com a entitat subordinada i dependent de la ciència per a poder desenvolupar-se. Actualment i gràcies al contacte amb l'exemple que sobre els descobriments tecnològics relacionats amb la creació del telescopi, recull l'article de Domènech i Tiraldo, he après com la tecnologia disposa d'entitat pròpia per a produïr avenços, de vegades, sense que aquests es basin en les teories científiques vigents, ni que la seva finalitat única sigui l'aplicació pràctica dels avenços científiques del moment, sinó que té la possibilitat d'actuar com a generadora d'avenços científics. Donant lloc a una representació mental de la tecnologia i la ciència dins una mateixa dimensió, on els límits entre teories, observacions i resultats dels experiments, queda desdibuixat.
En segon lloc, apuntarem un altre canvi conceptual radical en el model inicial ha estat el referent als esquemes de coneixement sobre la Tecnologia Educativa. En un inici i tal com es veu al mapa inicial, aquest model es caracteritzava per entendre la tecnologia en la seva globalitat i com, aquesta es podria fer servir a l'aula, ser útil per a l'educació, però sense aparèixer la TE com a disciplina educativa, sinó més bé com a parcel·la de la tecnologia. Cal dir que, fins al moment d'iniciar l'estudi del primer bloc, no havia mostrat cap intencionalitat en conèixer les implicacions de la tecnologia en l'educació, però, a mesura que anava familiaritzant-me amb el material i a través de la construcció conjunta de significat en l'entorn d'aprenentatge que ha suposat el debat CTS, la meva manera d'entendre aquesta disciplina ha canviat. Valoro molt positivament el fet d'haver participat en un debat seguint el model argumentatiu proposat perquè, d'aquesta manera, totes les aportacions estaven lligades i permetien la reflexió detinguda sobre els arguments i contraarguments, fet que suposava adquirir nivells de compromís cognitiu elevats, tan necessaris perquè es produeixi el canvi conceptual. Els meus esquemes actuals, conceben la TE com a disciplina educativa i com a element constituent dels processos educatius. Per una banda, he ampliat molta informació en relació a aquesta disciplina així com, conceptes relacionats amb l'evolució històrica que ha sofert i les diferents fonts epistemològiques sobre les quals es fonamenta. Per altra banda, s'ha produït una reestructuració dels meus esquemes mentals relacionats amb el paper de les TIC en l'educació, concepte que no apareixia al meu esquema inicial però que sí que ocupava un lloc en els meus esquemes de coneixement. El fil de debat que plantejava reflexionar sobre la utilització de les tecnologies en els processos vitals de l'individu, va actuar com a motivació per a replantejar-me el paper de les TIC en l'educació, que fins al moment, no hi havia dedicat gaire esforç mental per a fer-ho. La meva concepció sobre la utilització de les TIC ha passat d'entendre-les com a mers instruments que ajuden al desenvolupament de les activitats d'ensenyament-aprenentatge i que poden utilitzar-se o no, a concebre-les com a eines de l'intel·lecte, que poden propiciar el desenvolupament d'habilitats cognitives específiques, motiu pel qual, la seva utilització resulta fonamental per a garantir la construcció de nous aprenentatges en l'alumne. Un exemple de com les TIC suposen instruments que actuen en situacions mediades d'aprenentatge, dins de la ZDP de l'alumne, el trobem en la pròpia activitat que estem portant a la pràctica en aquesta pac:
El programari tecnològic, en concret, el programa cmaptools, ha sigut un instrument que m'ha permès analitzar, comprendre i finalment representar els meus coneixements entorn una temàtica concreta. Com que aquesta eina informàtica, fa un consum dels models mentals utilitzant-los com a motors de l'intel·lecte, he pogut construir físicament, models mentals inicials i finals sobre els conceptes relacionats amb la interacció CTS i l'oportunitat de poder comparar-los, facilitant-me així, el procés de reflexió que m'ha conduït a valorar el canvi conceptual que s'ha produït en els meus models mentals inicials sobre el tema en qüestió.
CONCLUSIONS
Partint de la significació del que suposa el canvi conceptual i de la comparació de les dues construccions física del model conceptual inicial i el final, sobre la relació CTS, podem constatar que s'ha produit un canvi conceptual radical en els meus esquemes de coneixement. També apuntarem com, a través del meu procés d'autoavaluació, he pogut copsar que, les TIC m'han proporcionat ajudes que han resultat indispensables per a poder construir models mentals més complets i complexes, facilitant-me així, el procés de valoració del canvi conceptual ; possibilitant experiències de reflexió en entorns flexibles espaciotemporals per a l'aprenentatge, com pot ser el Debat, la construcció física dels models mentals (mapes conceptuals) a través d'eines computacionals, els quals, a la vegada, suposen comprendre i recordar millorar el que s'estudia, com es pot copsar al cas 3 sobre literatura britànica. Tot i això, l'eficàcia de les TIC no ve donada per si mateixes, sinó que dependrà de com interactuïn amb la resta de components del procés formatiu: alumnat, professorat, matèria, metodologia, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada